From travel to fairytale and a new life.

NB! To my English speaking readers, I am sorry this post is in Danish only. I will continue translating future posts, but I simply don’t have the time right now. This post is a resume from all former posts written during my travel until now. So you actually do not miss anything, just read my blog from start 🙂

Jeg skriver denne post for at opsummere bloggens første tid på nettet. Jeg har været lidt vægelsindet i forhold til om den skulle fortsætte efter rejsen sluttede, nu vil jeg så at sige sætte et punktum for disse første år ved at skrive min historie i kort form og se hvad det bliver til i fremtiden. Mest for nye og kommende læsere, men I som har læst med til nu må naturligvis også gerne læse videre. 🙂

Skulle det inspirere til at læse mere vil de gamle indlæg blive liggende og min bog om rejsen er stadig gratis at downloade herfra siden.

Inden rejsen

Det hele startede i foråret 2014 hvor jeg havde en passager med fra Aarhus til Aalborg gennem delebilsportalen Gomore. Hun var fra Holland og rejste rundt i Norden hvor hun boede og arbejdede på såkaldte Workaway steder, formidlet gennem sitet workaway.info. Hun fortalte om konceptet og jeg blev inspireret til at rejse igen. Da vi mødtes igen en måneds tid senere boede hun en uge på mit ekstra værelse og efter lange samtaler om hendes rejser og oplevelser var der ingen vej tilbage. Jeg måtte ud og se og mærke verden igen efter 25 år uden længere rejser.

I løbet af nogle måneder opsagde jeg job og lejlighed, solgte min vinylsamling for at skaffe penge til rejsen og gav det meste af det resterende indbo væk. Jeg vidste at det var et opbrud med mit liv som det havde været til nu og havde vel allerede på det tidspunkt en fornemmelse af, at jeg ikke ville vende tilbage. Den overordnede plan var at køre rundt langs Europas kystlinje i min Yaris, med flere Workaway ophold undervejs og den endelige rute endte med at blive på ca. 24.000 km:

Selve rejsen

14. oktober 2014 kørte vi fra Lystrup, min daværende kæreste var med de første 14 dage, til og med A Coruna i Spanien. Derefter kørte jeg for det meste alene, udover nogle perioder hvor jeg havde passagerer med som jeg mødte undervejs. Det blev til sammenlagt 15 forskellige lande i denne rækkefølge: Tyskland, Holland, Belgien, Frankrig, Spanien, Portugal. I januar 2015 havde jeg en måneds “ferie fra rejsen” på øen Gomera, en af de kanariske øer. Derefter Spanien og Frankrig igen på vej til Italien, Grækenland, Albanien, Montenegro, Kroatien, Slovenien, Ungarn, Slovakiet og Tjekkiet. Ruten ændrede sig (heldigvis) mange gange undervejs, første plan var eksempelvis at følge Sortehavet på vej mod nord.

Undervejs arbejdede jeg på 5 workaway steder, gennemsnitligt 2 uger hvert sted. Det første var i Galicien i det smukke og frodige bjergområde ved A Lama. Det andet på en hestefarm nær byen Coruche i Portugal, hårdt men nyttigt arbejde. På Gomera arbejdede jeg også lidt på et såkaldt “Backpacker slow home” i San Sebastian, dog ikke formidlet via workaway.info. Det næste ophold var i Italien hos et fantastisk britisk par som havde udlejningshuse. Her gik det meste af tiden med at reparere og lægge fliser omkring en swimmingpool. Fjerde sted var i et overvældende smukt bjergområde på halvøen Pelion i Grækenland, lige ovenfor Evia. Her byggede jeg på et lille hus til kommende workawayere og gjorde urtehaven forårsklar. Sidste sted var på en Bed & Breakfast midt på Istria halvøen i Kroatien. Sammenlagt næsten 3 måneder af den samlede rejse og interessant samvær med spændende mennesker og lokal kultur. Det kan virkelig anbefales til rejsende som vil prøve noget andet og møde de lokale på en anden måde, end som traditionelle turister.

De resterende 6-7 måneder af rejsen, indimellem workaway stederne, boede jeg skiftevis på hoteller, pensionater, lejligheder/værelser, campingpladser og i det fri. Og mødte mange spændende og fantastiske mennesker, hvoraf mange er blevet venner som jeg stadig har kontakt med. Jeg er meget tilfreds med at jeg valgte at følge kysten rundt, der er virkelig mange smukke steder og landskaber. I min forrige post har jeg udvalgt 4 som du kan læse mere om der, men også Finisterra i Galicen, Peniche og Nazare i Portugal, Almunecar i Sydspanien, Gomera, og mange mange spots rundt langs den kuperede græske kyst bør nævnes. Europas kystlinje er så meget mere end de turistfyldte sandstrande! Hvis jeg skulle prøve at lave en top 10 over byer jeg besøgte ville det blive: Santiago og Finisterra i Galicien, Lagos og Coimbra i Portugal, Girona og Almunecar i Spanien, Pisa og Tarquinia i Italien, Nafplio i Grækenland og Ljubliana i Slovenien. Det er naturligvis ikke fyldestgørende da der er tusindvis af små og smukke landsbyer langs kysten, men det var de 10 som kom øverst på en lille liste, jeg lavede over potentielle steder at bosætte mig i fremtiden.

Det blev også til nogle få seværdigheder undervejs, herunder katedralen i Santiago, den gamle bydel i Girona, katedralen og “det skæve tårn” i Pisa, Leonardo da Vinci’s fødeby, Pompeii og vulkanen Vesuv, Ostia Antica ved Rom, Olympia samt de historiske områder i Athen. Men turens absolutte højdepunkt indtraf først til sidst og førte samtidig til at rejsen sluttede et par måneder før planlagt, nemlig i Ceske Budejovice i Tjekkiet. Først et par af mine bedste billeder fra rejsen indtil da:

Der er mange mange flere billider i fotoalbummet fra rejsen

Eventyret

Ja, min rejse sluttede jo brat, den 3. juni 2015 kl. 15. På det tidspunkt var mit rejsebæger fyldt til randen af oplevelser, smukke scenarier og dejlige mennesker. Jeg havde booket en trailer i 2 uger på en lille campingplads i det sydlige Tjekkiet. Nær byen Ceske Budejovice, hvor jeg 23 år forinden havde mødt en stor kærlighed, som jeg var forelsket i mange år efter. Men som jeg mistede kontakt med kort tid efter vi mødtes. Fra 1992 til 2005 var jeg i byen 5 gange for at lede efter hende, men forgæves. Den har også 100.000 indbyggere, så lidt naivt måske.. Derefter havde jeg endeligt opgivet. Denne junidag i 2015 tog jeg ind til byen for at gense den og i et kort øjeblik blev jeg afledt af et intuitivt indspark, nogle vil kalde det skæbne, andre tilfældigheder. I hvert fald ændrede jeg pludseligt plan og retning, vendte tilbage til en lille cafebar som jeg var gået forbi og kiggede kort tid efter ind i de smukke øjne som havde smeltet mit hjerte 23 år forinden.

Omstændighederne ville at min tidligere kæreste og jeg havde afbrudt forholdet over telefon 2 måneder inden og at Katka var på vej ud af et forhold, som ikke havde fungeret nogen tid. At vi i det øjeblik vi mødtes igen blev forelskede og nu langt om længe fik mulighed for at være sammen. Der gik et par måneder hvor vi rejste lidt sammen og efter det var der ingen tvivl om at min solorejse var slut og et nyt liv sammen skulle begynde. Jeg flyttede ind hos Katka og hendes søn i august  2015 og vi har nu boet sammen i halvandet år. Jeg har fået tjekkisk ID-kort og lærer fortsat på sproget som er temmelig svært. Katka passer sin cafebar hvor jeg af og til hjælper og spiller skak med nogle af gæsterne. Og jeg brugte den første lange tid på at skrive en bog om min rejse. Der er sket mange ting i mellemtiden, af rejser, ferier, lykkelige og mindre lykkelige hændelser, men status er at vi stadig bor sammen. Og ser frem til det liv sammen som kunne være startet i 1992, men af uransagelige årsager først startede den dag i juni 2015, hvor min rejse sluttede.

Næste projekt sammen starter i aften når vi kører til Prag og flyver til Egypten, hvor vi skal nyde en varm sol, havet og hinanden. Jeg har været på en enkelt charterrejse før i mit 51-årige liv, det er absolut ikke rejseformen jeg foretrækker. Tidligere længere rejser har fortrinsvis været på Interrail, tommelfingeren og så det år hvor jeg rejste i egen bil. Men nu får det en chance med all-inclusive ressort, solbadning, drinks og efter sigende fantastiske buffeter. Jeg tror jeg overlever 🙂

Bliver der tid til det vil jeg opdatere med en post fra Egypten. Vi ønsker jer alle et skønt forår, jeg ved godt det er lidt tidligt, men her er de første tegn ved at vise sig, selv om temperaturen kun har været 2-cifrede nogle få dage. Hasta la vista, vi ses. Vi holder i øvrigt 2 ugers sommerferie i goe gamle Danmark, men den tid den glæde!

Bogen kan downloades gratis HER

3 thoughts on “From travel to fairytale and a new life.